در این مقاله به معرفی 13 سایت برای یافتن موسیقی رایگان برای ویدیوهای شما در شبکه های اجتماعی می پردازیم که امروزه دغدغه اکثر ایرانی ها می باشد و خیلی از افراد به دلیل کپی رایت موسیقی پست هایشان پاک می شود
هر برندی بودجه ای برای یک آهنگساز داخلی ندارد. خوشبختانه با مطالعه این مقاله، می‌توانید با استفاده از موسیقی رایگان متناسب با محتوای خود، موسیقی متن کاملی را برای ویدیوی بعدی خود به صورت رایگان دریافت کنید.

همانند عکس‌های رایگان و ویدیوهای خام رایگان، می‌توانید کتابخانه‌های موسیقی خلاقانه مشترک موجود را بررسی کنید تا دقیقاً آنچه را که نیاز دارید پیدا کنید. ما با گردآوری 13 مورد از بهترین منابع در زیر کار را برایتان آسانتر کرده ایم.

موسیقی خلاقانه مشترک چیست؟

موسیقی خلاقانه مشترک چیست؟

Creative Commons شرکتی است که مجوزهای ویژه ای را برای عموم صادر می کند و به آنها اجازه می دهد از ابزار خلاقانه (مانند موسیقی) بدون هیچ هزینه ای استفاده کنند. بیش از دو میلیارد اثر خلاقانه، از جمله ویدئو، عکس، موسیقی و موارد دیگر، دارای مجوز Creative Commons هستند.

انواع مختلفی از مجوزهای Creative Commons وجود دارد که نحوه استفاده از کار را گوشزد می کند. تا زمانی که شرایط مجوز را رعایت کنید، می توانید از اثر به صورت رایگان استفاده کنید.
با این حال، کلید دنبال کردن؛ داشتن مجوز است. اگر این کار را نکنید، ممکن است مجبور شوید ویدیو را حذف کنید یا حتی با عواقب قانونی برای نقض حق نسخه برداری مواجه شوید.
به احتمال زیاد، شما می خواهید به دنبال آهنگ هایی بگردید که در دامنه عمومی هستند، که به عنوان CC0 برچسب گذاری می شوند، که کاملاً در دامنه عمومی است. این بدان معناست که می‌توانید آهنگ را ریمیکسیا تغییر دهید، از آن در هر پلتفرمی استفاده کنید و بدون ذکر منبع به اشتراک بگذارید.

همچنین شش نوع مجوز مشترک خلاق وجود دارد؛ که سه مورد از آنها استفاده تجاری با ذکر منبع را مجاز می‌دانند.

CC-BY: این مجوز همچنین به شما این امکان را می دهد که از موسیقی هر طور که دوست دارید، در هر پلتفرم و در هر رسانه ای استفاده کنید. با این حال، باید به سازنده اعتبار بدهید و پیوندی به مجوز اصلی ارائه دهید
CC-BY-SA: این مجوز همچنین از شما می‌خواهد که به سازنده آن نسبت دهید. همچنین، اگر آهنگ را به هر نحوی ریمیکسیا تغییر دهید، باید آن را نیز تحت همان نوع مجوز در دسترس قرار دهید.
CC-BY-ND: این مجوز از شما می‌خواهد که به سازنده آن نسبت دهید. با این حال، به هیچ وجه نمی توانید مطالب را تغییر دهید.

چرا از موسیقی خلاقانه مشترک استفاده کنیم؟

چرا از موسیقی خلاقانه مشترک استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه TikTok آماده تبدیل شدن به مهم‌ترین پلتفرم برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی در سال 2022 است، ویدیو مهم‌تر از همیشه شده است.
و ویدیو بدون صدا چیست؟ مثل همبرگر بدون سیب زمینی سرخ شده که به نظر ناقص است.

این چیزی بیش از یک حس و حال است. TikTok دریافت که 88٪ از کاربران گزارش داده اند که صدا برای تجربه تماشای آنها ضروری است و کمپین های دارای صدا بیش از دو برابر کمپین های بدون صدا موثر هستند.

نحوه اعتبار دادن به موسیقی خلاقانه مشترک

نحوه اعتبار دادن به موسیقی خلاقانه مشترک

حتی اگر از اثری استفاده می‌کنید که در مالکیت عمومی است، بهترین کار این است که به هنرمند اعتبار بدهید. بنابراین، یادگیری نحوه اعتبار دادن به سازنده اثر موسیقی ارزشمند است، حتی اگر قصد دارید فقط از کارهایی که در حوزه عمومی هستند استفاده کنید.

Creative Commons یک راهنمای مفید ایجاد کرده است ؛ یک قالب چهار قسمتی که عبارتند از: عنوان، سازنده، منبع و مجوز.

عنوان: نام آهنگ یا آهنگ.
خالق: نام هنرمند، در حالت ایده‌آل با پیوندی به وب‌سایت یا نمایه خالق او.
منبع: پیوند به جایی که موسیقی را در ابتدا پیدا کردید.
مجوز: نوع مجوز (مانند CC-BY) را با پیوند به سند اصلی مجوز وارد کنید.

13 سایت برای یافتن موسیقی رایگان خلاقانه

13 سایت برای یافتن موسیقی رایگان خلاقانه

dig.ccMixter
http://ccmixter.org یک سایت است، یک پلت فرم آنلاین برای به اشتراک گذاری ریمیکس. تمام موسیقی‌های موجود در سایت تحت مجوز Creative Commons هستند ؛ که آن را به مکانی عالی برای کاوش تبدیل می‌کند.

می‌توانید از ccMixter برای جستجوی آهنگ‌ها نیز استفاده کنید، اما هیچ راه آسانی برای فیلتر کردن بر اساس نوع مجوز وجود ندارد. مزیت پرش مستقیم به dig.ccMixter این است که آنها قبلاً آهنگ‌ها را در دسته‌هایی از جمله موسیقی رایگان برای پروژه‌های تجاری مرتب کرده‌اند. بیش از 4200 مورد برای انتخاب وجود دارد.

نوار جستجو به شما امکان می دهد آهنگ ها را بر اساس کلمه کلیدی پیدا کنید، یا می توانید بر اساس ژانر، ساز و سبک فیلتر کنید.

فقط یک یادآوری است که همه این آهنگ‌های رایگان دارای مجوز CC-BY هستند، بنابراین از شما می‌خواهند که به هنرمند اعتبار دهید.

ccTrax
سایت دیگری که به موسیقی Creative Commons اختصاص دارد، ccTrax یا https://cctrax.com است که یک مجموعه سرپرستی شده با تمرکز بر ژانرهای الکترونیکی مانند موسیقی تکنو و هاوس است.

می‌توانید آهنگ‌ها را بر اساس نوع مجوز، ژانر، و … فیلتر کنید.

ccTrax همچنین دارای مجموعه ای سازمان یافته از آهنگ ها تحت مجوز CC-BY است.

SoundCloud
SoundCloud یک سایت به اشتراک گذاری موسیقی آنلاین با بیش از 175 میلیون کاربر در سراسر جهان و بیش از 200 میلیون آهنگ است. این تعداد شامل تعداد زیادی آهنگ در دامنه عمومی یا دارای مجوز Creative Commons است.
راه های زیادی برای جستجوی آهنگ های Creative Commons در SoundCloud وجود دارد، اما در اینجا سه مورد از ساده ترین آنها وجود دارد:
نوع مجوز (به عنوان مثال، “CC0”) را که به دنبال آن هستید را در نوار جستجو وارد کنید.
از نوار جستجو برای یافتن صداها یا حالات خاص استفاده کنید و سپس نتایج را بر اساس نیاز خود فیلتر کنید. اگر می خواهید حال یا احساس خاصی پیدا کنید این بهترین روش است.

Musopen
Musopen  نت، ضبط و مطالب آموزشی را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می دهد.اکثرا آهنگ های این سایت بر موسیقی کلاسیک تمرکز دارند و مجموعه هایی از آهنگسازانی مانند بتهوون و شوپن را ضبط و منتشر کرده اند.
این سایت مجموعه بزرگی از ضبط های بدون حق نسخه برداری دارند که می تواند توسط هر کسی برای هر پروژه ای استفاده شود. می توانید بر اساس آهنگساز، ساز، تنظیم یا حالت جستجو کنید.
فیلترهای اضافی به شما امکان می دهد مجوزهای Creative Commons خاص و همچنین طول، رتبه و کیفیت ضبط را جستجو کنید.

با یک حساب کاربری رایگان در Museo، می توانید روزانه حداکثر پنج آهنگ را دانلود کنید. عضویت های پولی با قیمت 55 دلار در سال در دسترس هستند و بارگیری نامحدود را همراه با مزایای دیگر ارائه می دهند.

Free Music Archive
سایت Free Music Archive یکی دیگر از سایت های عالی برای کاوش است که بیش از 150.000 آهنگ از هنرمندان مستقل دارد.
FMA ، یک شرکت هلندی است که بر حمایت از هنرمندان مستقل متمرکز است.

برای یافتن موسیقی مورد نظر خود، بایگانی را با یک کلمه کلیدی (مانند “الکترونیک”) جستجو کنید و سپس بر اساس نوع مجوز، ژانر یا مدت زمان فیلتر کنید. بیش از 3500 آهنگ در FMA در حوزه عمومی وجود دارد و بیش از 8880 آهنگ تحت مجوز CC-BY وجود دارد.

CreativeCommons همچنین دارای یک نمایه متصدی در FMA است که شامل مجموعه‌ای از آهنگ‌های دارای مجوز CC است.

FreeSound
FreeSound یک پایگاه داده مشترک است که در بارسلونا تأسیس شده است و دارای طیف گسترده ای از آهنگ ها و سایر موارد ضبط شده است که همگی تحت مجوز Creative Commons هستند.
ظاهر سایت بسیار ساده است
در این سایت بیش از 11000 آهنگ در دامنه عمومی دارند که می توانند بدون ذکر منبع یا محدودیت استفاده شوند.
ساده ترین راه برای جستجو درFreeSound وارد کردن یک کلمه کلیدی در نوار جستجو است. از آنجا، می توانید از فیلترهای سمت راست برای انتخاب نوع مجوز مورد نیاز خود استفاده کنید. و یا می توانید با برچسب های اضافی فیلتر کنید.

Archive.org
آرشیو اینترنت یک سازمان غیرانتفاعی است که همانطور که از نامش پیداست، انواع محتواهای آنلاین را بایگانی می کند: ویدیو، موسیقی، تصاویر، کتاب ها و حتی وب سایت ها.
می توانید موسیقی Creative Commons را در Archive.org به چند روش پیدا کنید. یکی از این موارد این است که به سادگی فایل هایی را که دارای برچسب “دامنه عمومی” یا مجوز CC خاص هستند جستجو کنید، سپس بر اساس نوع رسانه (“صدا”) فیلتر کنید.

آرشیو اینترنت؛ همچنین میزبان یک آرشیو موسیقی زنده است که شامل ضبط کنسرت ها و اجراها می شود. با این حال، تمام محتوایات این قسمت فقط به استفاده غیرتجاری محدود می شود. این بدان معناست که اگر شما یک برند هستید، غیر قابل استفاده است.

آنها همچنین میزبان LibriVox، مجموعه ای از کتاب های صوتی در حوزه عمومی هستند.

Jamendo در لوکزامبورگ برای به اشتراک گذاشتن موسیقی تحت مجوز Creative Commons تأسیس شد و آثار بیش از 40000 هنرمند را در آن به نمایش می گذارد. اگر روی یک پروژه غیرتجاری کار می‌کنید، گزینه‌های رایگان زیادی برای جستجو در این سایت وجود دارد. می توانید بر اساس ژانر یا لیست پخش مرور کنید یا از نوار جستجو استفاده کنید.

آنها یک سایت اختصاصی برای پروژه های تجاری دارند که بر اساس مدل اشتراکی کار می کند. کاربران همچنین می توانند مجوزهای این سایت را با قیمت 9.99 دلار خریداری کنند

Fugue Music
این سایت در مقایسه با برخی از سایت های معرفی شده دیگر، Fugue Musicبر اساس یک فهرست خوب طراحی شده و بسیار کاربرپسند از آهنگ‌های بدون حق امتیاز است که تحت مجوز Creative Commons است. این پروژه ای از Icons8 است که منابع خلاقانه ای را برای طراحان ارائه می دهد.

دسته بندی های Fugue برای سازندگان مفید هستند، با گزینه هایی مانند “Music for Podcast Intro” و “Valentine’s Music”.

با این حال، تمام آهنگ‌های رایگان FugueMusic فقط برای پروژه‌های غیرتجاری هستند. بنابراین نمی توانید از آنها برای برند خود یا هر هدف درآمدزایی استفاده کنید. Fugue Music مدل های پرداخت تک آهنگی و اشتراک را برای استفاده تجاری ارائه می دهد.

Uppbeat
این سایت موسیقی را برای سازندگان ارائه می دهد و همه چیز در سایت آنها برای استفاده تجاری در هر پلتفرمی بدون حق امتیاز است. اگر یک برند یا سازنده محتوا هستید که امیدوار است از ویدیوهای خود کسب درآمد کنید، این سایت کار را برای شما بسیار آسان می کند.
طرح بندی تمیز و آسان مناسب جستجو است، با آهنگ های سازماندهی شده در لیست های پخش و مجموعه های انتخاب شده. همچنین می‌توانید با کلمه کلیدی جستجو کنید تا ژانرها، سبک‌ها یا هنرمندان خاصی را بیابید.

با یک حساب کاربری رایگان، می توانید 10 آهنگ در ماه دانلود کنید.

Uppbeat یک مدل پولی دارد که دسترسی به کاتالوگ کامل آنها را فراهم می کند و بارگیری نامحدود را در اختیار شما قرار می دهد. همچنین به شما امکان دسترسی به کتابخانه ای از جلوه های صوتی را می دهد.

FreePD
FreePD مجموعه ای از موسیقی در حوزه عمومی است، به این معنی که می توانید هر طور که می خواهید بدون ذکر منبع از آن استفاده کنید.

همه چیز در سایت برای استفاده و دانلود رایگان است، اگرچه FreePD گزینه ای را برای دانلود انبوه همه فایل های MP3 و WAV با هزینه اندکی ارائه می دهد.جستجوی آهنگ در این سایت به راحتی قابل کاوش است.
آهنگ‌ها در دسته‌هایی سازمان‌دهی می‌شوند، مانند «عاطفی عاشقانه» یا «متفرقه». در این دسته‌بندی‌ها، همه آهنگ‌ها با 1 تا 4 ایموجی برچسب‌گذاری شده‌اند تا حسی از حال و هوا به شما بدهد. این یک روش سرگرم‌کننده برای اسکن فهرست‌ها است

تمام موسیقی‌های این سایت توسط کوین مک‌لئود ساخته شده است که همه آن‌ها را تحت CC-BY مجوز داده است. این بدان معناست که شما می توانید از همه چیز استفاده کنید به شرطی که به او اعتبار بدهید. او حتی یک الگوی انتساب برای شما دارد تا در صفحه پرسش‌های متداول خود از آن استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید ارجاع بدهید، می‌توانید مجوز خریداری کنید.

Incompetech بر روی موسیقی برای فیلم تمرکز می کند، بنابراین بسیاری از دسته بندی ها و توضیحات به ژانرهای فیلم مانند وسترن یا ترسناک اشاره دارند. اگر روی یک پروژه سینمایی کار می کنید، ممکن است آهنگ مناسب را در اینجا پیدا کنید.
می توانید بر اساس حالت، ژانر، موضوع، برچسب یا کلمه کلیدی جستجو کنید. حدود 1355 آهنگ در سایت وجود دارد.

Audionautix
Audionautix موسیقی‌هایی را ارائه می‌کند که استفاده از آن رایگان است، به شرطی که منبع را ذکر کنید. مانند Incompetech، این نمایش یک نفره است که توسط موسیقیدان جیسون شاو ساخته شده است. همه چیز رایگان است، اگرچه می توانید برای حمایت از سایت کمک مالی کنید.
این سایت به راحتی قابل کاوش است، با طیف گسترده ای از حالات و ژانرها. شما همچنین می توانید بر اساس عنوان جستجو کنید، یا با سرعت فیلتر کنید.

bandcamp
مانند SoundCloud، Bandcamp یک سایت توزیع موسیقی برای هنرمندان است تا کارهای خود را به اشتراک بگذارند. و اگرچه Bandcamp برای پرداخت به هنرمندان برای کارشان تأسیس شد، تعداد مناسبی از آهنگ‌ها وجود دارد که تحت مجوز Creative Commons هستند.
می‌توانید موسیقی برچسب‌گذاری شده با Creative Commons را جستجو کنید، اگرچه به اندازه SoundCloud کاربرپسند نیست،
این سایت به شما امکان می‌دهد بر اساس استفاده فیلتر کنید. جستجوی موسیقی برچسب‌گذاری شده با دامنه عمومی ساده‌ترین راه برای یافتن آهنگ‌هایی برای استفاده تجاری است.

Hearthis.at
Hearthis یک سایت هلندی برای اشتراک‌گذاری موسیقی برای هنرمندان و سازندگان است. در این سایت چند راه برای یافتن آهنگ‌های Creative Commons وجود دارد.
یکی جستجو در لیست پخش Creative Commons است که شامل تعداد کمی آهنگ است.
دیگری ایجاد یک حساب کاربری و پیوستن به گروه Creative Commons است که کمی بیش از 170 عضو دارد.
و در آخر، می توانید با کلمات کلیدی مانند “Creative Commons” جستجو کنید تا آهنگ های بیشتری را کشف کنید. در مقایسه با برخی از منابع دیگر در این مقاله، Hearthis مجموعه کوچک‌تری از آهنگ‌ها را دارد و جستجوی آن آسان‌تر است. اما شما هرگز نمی دانید که آهنگ کامل را در کجا پیدا خواهید کرد!

هر کسی که در دنیای تولید محتوا ویدویی قدم گذاشته باشد می‌ داند که برای تولید یک ویدیو خوب به موسیقی احتیاج دارد و راستش را بخواهید اضافه کردن یک آهنگ در پس‌زمینه هر ویدیویی می‌ تواند نتیجه کار را ده برابر جذاب‌تر کند.