تست A/B در شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می دهد تا استراتژی های بازاریابی محتوایی و تبلیغات خود را در لحظه اصلاح کنید.

تست A/B در رسانه های اجتماعی ابزار قدرتمندی برای ایجاد بهترین تبلیغات برای موقعیت خاص شما است.

تست A/B به روزهای قبل از اینترنت برمی گردد. بازاریابان Direct Mail از آن برای انجام آزمایش‌های کوچک بر روی بخشی از فهرست‌های ایمیل خود قبل از متعهد شدن به هزینه هنگفت چاپ و ارسال یک کمپین کامل استفاده می کردند.

در رسانه های اجتماعی، تست A/B بینش هایی را در زمان واقعی ایجاد می کند. هنگامی که آن را به بخشی منظم از کمپین رسانه های اجتماعی خود تبدیل می کنید، می توانید استراتژی های خود را در همان لحظه اصلاح کنید.

این مقاله به شما کمک می‌کند تا بفهمید تست A/B چیست و چگونه می‌توانید آن را برای برند خود انجام دهید

تست A/B چیست؟

تست A/B چیست؟

تست A/B (همچنین به عنوان تست تقسیم نیز شناخته می شود) روش علمی را در استراتژی بازاریابی شما اعمال می کند. با این تست تغییرات کوچکی را در محتوای رسانه های اجتماعی خود آزمایش می کنید تا محتوایی را که به بهترین وجه برای مخاطبان شما مناسب است را بیابید.

برای انجام تست A/B مخاطبان خود را به دو گروه تصادفی تقسیم می کنید. سپس به هر گروه تنوع متفاوتی از همان تبلیغ نشان داده می شود. پس از آن، شما پاسخ ها را با هم مقایسه می کنید تا مشخص کنید کدام تغییر برای شما بهتر عمل می کند.

بسته به استراتژی رسانه‌های اجتماعی خود، می‌توانید از معیارهای مختلفی برای اندازه‌گیری موفقیت به روشی که بیشتر به شما مربوط است استفاده کنید.

هنگام انجام این نوع آزمایش اجتماعی، مطمئن شوید که فقط یک عنصر را در دو تبلیغ تغییر دهید. شما در حال اندازه گیری واکنش مخاطبان خود به کل تبلیغ هستید. برای مثال، اگر تصویر و تیتر را تغییر دهید، نمی‌دانید که کدام یک باعث تفاوت در بازخورد از دو آگهی شماست. اگر می خواهید عناصر زیادی را آزمایش کنید، باید چندین آزمایش انجام دهید.

چرا تست A/B در شبکه های اجتماعی انجام می شود؟

تست A/B مهم است؛ زیرا به شما کمک می کند بفهمید چه چیزی برای زمینه خاص شما بهتر کار می کند.

 مطالعات زیادی وجود دارد که به طور کلی به بررسی موثرترین استراتژی های بازاریابی می پردازد. قوانین عمومی مکان خوبی برای شروع هستند، اما بهترین شیوه های عمومی همیشه در هر شرایطی بهترین نیستند. با انجام تست های خود، می توانید ایده های کلی را به نتایجی خاص برای برند خود تبدیل کنید.

آزمایش به شما در مورد علاقه و عدم پسندهای خاص مخاطبانتان می گوید. همچنین می تواند تفاوت های بین بخش های خاصی از مخاطبان را به شما بگوید. به هر حال، افرادی که شما را در اینستاگرام دنبال می‌کنند، ممکن است ترجیحات مشابه افرادی که شما را در لینکدین دنبال می‌کنند، نداشته باشند.

با گذشت زمان، بینش هایی در مورد آنچه در هر شبکه اجتماعی برای شما بهتر است به دست خواهید آورد. اما شما باید به آزمایش تغییرات کوچک ادامه دهید، حتی زمانی که فکر می کنید فرمول برنده ای دارید. هر چه بیشتر تست کنید، درک بهتری خواهید داشت.

چه چیزی را می توانید A/B تست کنید؟

شما می توانید A/B هر جزء از محتوای رسانه های اجتماعی خود را آزمایش کنید، اما اجازه دهید به برخی از رایج ترین عناصر برای آزمایش نگاه کنیم.

ارسال متن

چیزهای زیادی در مورد نوع و سبک نوشتار در پست های رسانه های اجتماعی شما وجود دارد که می توانید آنها را آزمایش کنید. مثلا:

  • طول پست (تعداد کاراکترها)
  • سبک پست: برای مثال، یا یک سوال در مقابل یک بیانیه
  • استفاده از ایموجی
  • استفاده از یک رقم برای پست هایی که به یک لیست شماره گذاری شده پیوند دارند
  • استفاده از علائم نگارشی
  • لحن صدا: رسمی؛ جدی؛ با حالت سرگرمی و ….

در این دو توییت، IKEA همان محتوای ویدیویی را حفظ کرده است، اما متن تبلیغاتی همراه محتوای ویدیویی را تغییر داده است.

پیش نمایش محتوای لینک

پیش نمایش محتوای لینک

عنوان و توضیحات در پیش‌نمایش مقاله پیوندی مهم و قابل تاثیر است و برای آزمایش مهم است. به خاطر داشته باشید که می‌توانید عنوان را در پیش‌نمایش پیوند ویرایش کنید، بنابراین لازم نیست که عنوان آن با عنوان وب‌سایت شما یکی باشد.

فراخوان به اقدام

دعوت به اقدام (CTA) بخش مهم دیگری از بازاریابی شما است. اینجا جایی است که از خوانندگان می‌خواهید درگیر شوند. انجام درست این امر بسیار مهم است، بنابراین مطمئن شوید که بهترین CTA را از طریق آزمایش A/B رسانه های اجتماعی انجام دهید.

در این مثال لیگ جهانی موج سواری همان ساختار تبلیغاتی را حفظ کرده است. اما هر نسخه دارای Install Now به عنوان CTA است، در حالی که نسخه دیگر دارای Use App است. و در این دو تبلیغ نحوه CTA تغییر کرده است.

استفاده از تصویر یا ویدئو

در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که پست‌های حاوی تصاویر و ویدیوها به طور کلی بهترین عملکرد را دارند، مهم است که این نظریه را با مخاطبان خود آزمایش کنید. به عنوان مثال، می توانید آزمایش کنید:

  • فقط متن در مقابل پست های دارای تصویر یا ویدیو
  • تصویر معمولی در مقابل GIF متحرک
  • عکس افراد یا محصولات در مقابل نمودارها یا اینفوگرافیک ها
  • طول ویدیو

در اینجا، تیم سیاتل در تبلیغات خود از بازیکن بسکتبال جول لوید، دو رویکرد متفاوت به تصویرکشیده است. یک نسخه از یک تصویر در فضای خارج زمین مسابقه استفاده می کند، در حالی که نسخه دیگر از دو تصویر درون بازی استفاده می کند.

قالب آگهی

فرمت های مختلف را تست کنید تا ببینید کدامیک برای محتوای شما موثرتر هستند. به عنوان مثال، در تبلیغات فیسبوک شما، ممکن است تبلیغات اسلایدی برای ا محصول بهترین تاثیر را داشته باشند، اما یک تبلیغ تراکت با گزینه لوکیشن؛ زمانی که فروشگاه جدیدی راه‌اندازی می‌کنید بهترین تاثیر را دارد.

هشتگ ها

هشتگ ها می توانند دسترسی شما را افزایش دهند، اما آیا تغییر در استفاده هشتگ ها مخاطبان شما را آزار می دهند یا تعامل را کاهش می دهند؟ می توانید با تست A/B در شبکه های اجتماعی متوجه شوید.

*فقط با استفاده از هشتگ در مقابل بدون هشتگ تست نکنید. شما همچنین باید تست کنید:

  • چندین هشتگ در مقابل یک هشتگ واحد
  • هشتگ های کدام صنعت بهترین تعامل را به همراه دارد
  • قرار دادن هشتگ در پیام (در پایان، ابتدا یا وسط)

اگر از هشتگ ترند شده استفاده می کنید، حتماً آن را در برابر سایر هشتگ های ترند نیز تست کنید.

مخاطبان هدف

این یکی کمی متفاوت است.

 به جای نشان دادن تغییرات پست یا تبلیغ خود به گروه‌های مشابه، همان تبلیغ را به مخاطبان مختلف نشان می‌دهید تا ببینید کدام یک پاسخ بهتری دریافت می‌کند.

به عنوان مثال، آزمایش A/B تبلیغات فیس بوک ممکن است به شما نشان دهد که برخی از گروه ها به خوبی به تبلیغات هدفمند پاسخ می دهند، اما برخی دیگر آنها را وحشتناک  می دانند. تئوری‌های آزمایشی مانند این می‌تواند به شما بگوید که بخش‌های خاص مخاطب چگونه پاسخ می‌دهند.

گزینه های هدف گذاری بر اساس شبکه های اجتماعی متفاوت است، اما به طور کلی می توانید بر اساس جنسیت، زبان، دستگاه، پلت فرم و حتی ویژگی های خاص کاربر مانند علایق و رفتارهای آنلاین تقسیم بندی کنید.

نتایج شما می تواند به شما در ایجاد کمپین های تخصصی و استراتژی برای هر مخاطب کمک کند.

اطلاعات پروفایل

این نیز کمی متفاوت عمل می کند. شما دو نسخه متفاوت برای تبلیغ ایجاد نمی کنید و آنها را به گروه های مجزا ارسال نمی کنید. در عوض، باید نمایه خود را در یک شبکه اجتماعی خاص کنترل کنید تا تعداد فالوورهای جدید را در هفته مقایسه کنید. سپس، سعی کنید یک عنصر مانند تصویر نمایه یا بیوگرافی خود را تغییر دهید و نحوه تغییر نرخ فالوور جدید خود را مشاهده کنید.

سعی کنید در طول هفته‌های آزمایش خود، همان نوع محتوا و تعداد پست‌های یکسانی را پست کنید تا تأثیر تغییر از پست‌های خود را به حداقل برسانید و تأثیر تغییر نمایه‌  که آزمایش می‌کنید را به حداکثر برسانید.

برای مثال Airbnb اغلب تصویر نمایه فیس بوک خود را برای هماهنگی با رویدادها یا کمپین های فصلی به روز می کند. آنها این روش را آزمایش کرده اند تا مطمئن شوند که آیا این استراتژی به جای آسیب رساندن به تعامل فیس بوک آنها کمک می کند؟

محتوای وب سایت

محتوای وب سایت

همچنین می‌توانید از تست A/B رسانه‌های اجتماعی برای کمک به تصمیم‌گیری درباره محتوای وب‌سایت خود استفاده کنید.

به عنوان مثال، آزمایش A/B تصاویر رسانه‌های اجتماعی می‌تواند این حس را ارائه دهد که چه چیزی با یک پیشنهاد ارزش خاص بهترین تاثیر را دارد. می‌توانید از این اطلاعات برای تأثیرگذاری بر اینکه کدام تصویر در صفحه فروش کمپین مربوطه تاثیر بیشتری دارد استفاده کنید.

فقط فراموش نکنید که تست کنید تا مطمئن شوید که تصویر در وب سایت به همان خوبی که در رسانه های اجتماعی انجام می شود، کار می کند.

نحوه اجرای تست A/B در شبکه های اجتماعی

فرآیند اصلی تست A/B برای چندین دهه ثابت مانده است: تغییرات کوچک را یکی یکی آزمایش کنید تا بفهمید چه چیزی در حال حاضر برای مخاطب فعلی شما بهترین بازخورد را دارد.

خبر خوب این است که رسانه‌های اجتماعی آن را بسیار آسان‌تر و کارآمدتر کرده‌اند، بنابراین می‌توانید به جای اینکه ماه‌ها منتظر ارسال نتایج از طریق پست باشید، آزمایش‌ها را در همان لحظه انجام دهید.

به یاد داشته باشید: ایده این است که یک تغییر را در مقابل دیگری آزمایش کنید، سپس پاسخ ها را مقایسه کنید و برنده را انتخاب کنید.

در اینجا ساختار اساسی آزمون A/B در رسانه های اجتماعی آمده است:

1-عنصری را برای آزمایش انتخاب کنید.

2-به دنبال ایده هایی در مورد اینکه چه چیزی بهترین کار را می کند، دانش موجود را برای تغییر در عنصر جستجو کنید – اما هرگز از به چالش کشیدن فرضیات نترسید.

3-بر اساس آنچه تحقیقات به شما می گوید، دو تغییر ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که فقط یک عنصر بین تغییرات متفاوت باشد.

4-هر تغییر را به بخشی از دنبال کنندگان خود نشان دهید.

5-نتایج خود را پیگیری و تجزیه و تحلیل کنید.

6-تنوع برنده را انتخاب کنید.

7-تنوع برنده را با کل لیست خود به اشتراک بگذارید، یا آن را با یک تغییر کوچک دیگر آزمایش کنید تا ببینید آیا می توانید نتایج خود را بیشتر بهبود ببخشید.

8-آنچه را که می آموزید در سراسر سازمان خود به اشتراک بگذارید تا کتابخانه ای از بهترین شیوه ها برای برند خود بسازید.

9-فرآیند را دوباره شروع کنید.

ابزارهای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، تولید داده‌های زیادی درباره مخاطبان شما را آسان می‌کنند، اما داده‌های زیاد با بینش زیاد یکسان نیست. این بهترین روش ها به شما کمک خواهد کرد

بدانید اهداف رسانه های اجتماعی شما چیست

تست A/B یک ابزار است نه یک هدف. هنگامی که یک استراتژی فراگیر در رسانه های اجتماعی دارید، می توانید از تست اجتماعی استفاده کنید تا برند خود را به سمت اهداف مرتبط با طرح کسب و کار کلی خود سوق دهید.

یک سوال واضح در ذهن داشته باشید

یک سوال واضح در ذهن داشته باشید

موثرترین تست های A/B تست هایی هستند که به یک سوال واضح پاسخ می دهند. هنگام طراحی یک تست، از خود بپرسید “چرا دارم این عنصر خاص را آزمایش می کنم؟”

اصول آمار را یاد بگیرید

حتی اگر پیش‌زمینه‌ای در تحقیقات نداشته باشید، کمی دانش در مورد ریاضیات پشت آزمون اجتماعی به شما کمک زیادی می‌کند.

اگر با مفاهیمی مانند اهمیت آماری و حجم نمونه آشنا هستید، می‌توانید داده‌های خود را با اطمینان بیشتری تفسیر کنید.

در تست ab در واقع از یک عنصر دو نمونه در اختیار دارید و یک معیار هم برای خود دارید که نشان دهنده میزان موفقیت به شما است و برای اینکه درک کنیم بین این دو نمونه کدامیک بهتر جواب می دهد باید از تست های همزمان استفاده کرد و در پایان شما با انتخاب نمونه موفق آن را به عنوان محتوای ثابت خود قرار می دهید.